Friday, September 28, 2007

Blade F-16 strip plank project.

We are building three Blade F-16 catamarans in norwegian spruce with strip plank technique. The Blade is a Phill Brander design and has been the "rage" in the F-16 class the later years.
We are building in strip plank with local materials becouse we could not source good okume marine plywood at a reasonable price. We also think building in strip will result in a stiffer and potentially lighter boat than the same boat done in ply.
Project is a cooperation between three persons, Omar Sejnæs, Frode Nerland and myself (Rolf Nilsen). We are doing this on a very low budget, so sourcing affordable parts is a big part of the project. We have currently sourced two Tornado rigs which will be cut down to F-16 size. We also plan on building our own trampolines and sails. Fittings and lines will be sourced at the best possible prices and imported by ourselves. Building materials and glass will be bought directly from industrial providers where we have made contacts.
We plan to document the building process and eventual other projects in this blog. Current goal is to have the hulls done ready for painting and final fitting out in the spring. This dont leave us with much time to spare, but we will do our best to document the process.

15 comments:

Vidar Haugsvær said...

Halllå Nilsen!

Det ble listebygging på dere likevel? ;-)

Det blir spennende å følge med dere her på bloggen. Lykke til fra Bergen

Mvh

Vidar Haugsvær

Rolf Nilsen said...

VIDAR!!

Det ble listebygging likevel ja, etter lange overveielser og mye fram og tilbake. Mye pga. dårlig tilgang til god kryssfiner. Marine kryssfiner koster i dag mer enn den er verdt etter min mening.

Vidar Haugsvær said...

Noen ganger så har man mer flaks enn forstand? Jeg tror det blir bedre med lister jeg ;-)

Hvilken gransort bruker dere? Freser dere not/fjær selv eller kjøper dere ferdig freste lister?

- Vidar

Rolf Nilsen said...

Vi tenkte å begynne uten not/fjær og se hvordan det gikk.

Vidar Haugsvær said...

Huffda...

Båten blir vesentlig tyngre på grunn av at man må fylle hulrommene mellom listene med epoxy. I verste fall så får man ikke fyllt hulrommene ordentlig og skroget kan bli svakere enn antatt.

Se forøvrig http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/CoveAndBead

Håndoverfres som man kan bruke til å frese listene med burde man få til rundt 1000-lappen på byggmakker.

Hvorvidt man kan bruke det medfølgende fresestålet eller man bør kjøpe bedre kvalitet/annen dimensjon det kan vel variere litt.

Nå har jeg ikke kommet lenger enn til planleggingsstadiet på kajakken min så jeg skal ikke skryte på meg at jeg har førstehåndskunnskaper med teknikken. Lykke til uansett teknikk.

- Vidar

Rolf Nilsen said...

Det ligger en vurdering bak det Vidar. Du må fortsatt lime listene med not/fjær, og det blir større overflateareal som skal limes med disse. Trikset er uansett å unngå gliper, og vi har en plan for det.
Det er også en del jobb med å sette opp samt kjøre listene gjennom en fres. Gjør man det ikke nøyaktig nok får man problemer! Uansett, det er en vurdering vi har gjort, så vi forsøker og ser hvordan det blir.

Forøvrig er det en svensk side som er fenomenal sammenlignet med guillemot: http://www.thomassondesign.com/

Den mannen har tenkt mye på dette med strip bygging og hvordan forenkle jobben.

def456 said...

Hehe. Jeg burde visst at du hadde full kontroll. La ikke meg forstyrre dere i arbeidet.

- Vidar

Gust said...

Hej Nilsen!

Det går bra och är snabbare och blir lättare om man limmar listerna med polyuretanlim.
du blir i alla fall tvungen att laminera båda sidor med ett lager glas.

Gust said...

En liten annan detalj,om du ritar av spanterna direkt från ritningarna blir dom inte symetriska. Det här har ingen större betydelse om man bygger av faner för man blir iaf. tvungen att fixa till formen.
När du bygger av ribbor vore det kanske bättre att ha symetriska spant eller åtminstone svänga dom så att du får ett höger och ett vänsterskrov.

Rolf Nilsen said...

Hej Gust.

Vi kommer til å bygge den første skroghalvdelen etter Bjørn Thomassons patent. Stifte sammen plankene og påføre epoxy etterpå for å lime de sammen. Raskere og mindre "rot" med lim enn å lime en og en planke. Vi sikter uansett mot minimale sprekker mellom plankene, så epoxy kan være verdt det. Skroget må alikevel pusses, så hvorfor ikke.. Vi tenkte lenge på å bruke PVA lim, men gikk bort fra det.


Vi tenkte å bygge to skroghalvsider, snu byggeformene og så bygge to nye skroghalvsider. Da burde skrogene bli rimelig symmetriske, og vi har fortsatt plass til et enda et bord for ferdigstilling av skroghalvdeler og montering.

Takk for tips og innspill!

Gln Brwn said...

I'll be watching. Best of luck on the project. Are you making your own sails?

Rolf Nilsen said...

Thanks Glenn, a new building day tomorrow so there will be a new update then.
We plan to do the sails ourself. I hope to get some input from Marcus Towell, Phill Brander and others as we will fiddle a bit with the rigs and others, but we do have some ideas of what design we want.

Unknown said...

good luck guys! sounds like a hell of a big project. who gets the 1st boat, with all the mistakes, and who gets the last boat, that has the least chance of being finished....eric e

Rolf Nilsen said...

We have not decided on who gets what. Perhaps best to just wait until all the hulls are done and then roll some dice or something..

Anonymous said...

Good words.